Bloggintresserade

söndag 6 oktober 2013

Måndagstemat är landmärke.

Hej alla på nätet!

Ojojoj det var inte lätt. Kanske det här kan var nåt........





I Motala fanns en man vid namn Baltzar von Platen, som har ritat och byggt  Göta Kanal. 





 

Han är också arkitekt till staden Motala. Han var inspirerad av Paris alla Boullevader som mynnar ut från Triumfbågen.


 





I Motala är det 10 gator med ett höghus vid varje gata som alla strålar ut från en bestämd plats vid vattnet. Från det här landmärket kan man se alla 10.

Mitt bidrag denna veckan till måndagstemat    Gå in där så får du se fler fina bidrag.

Ha en fin vecka
Kram Meta

12 kommentarer:

Annemor sa...

På min utgamle radio var det en stasjon som het Motala, undrer på om det er samme stedet. Flott landemerke.
Ha en trivelig kveld :)
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2013/10/06/a-velge-landemerke/

Eva sa...

Intressant om Motala - det visste jag inte! Nu kommer jag nog att se Motala med nya ögon när jag kommer dit nästa gång. Kul!

Ha en bra måndag!
Eva, Tinibelli

Ezter sa...

Det är roligt att man lär sig saker genom det andra berättar i sina bloggar :) Fina bilder!

Anette sa...

Vad kul, det visste jag inte om Motala. Ska kolla det där när jag kommer dit nästa gång. /Anette

Lena och Tommy sa...

Väldigt intressant att få veta.

Unknown sa...

Stilig, og flott med litt lærdom også :)

amo sin blogg sa...

Spennande og flotte bilder.
Kjekt å få ny kunnskap.

Anne-Mari

Stare Ström sa...

Det hade jag ingen aning om, att han var inblandad i Motala stad också.Trodde det räckte med kanalen. Så roligt att du berättade!

Freja sa...

Så läckert, det hade jag ingen aning om! Jag var till Motala när jag var ung, så jag kanske inte förstod hur speciellt en sån här grej var då!

Anni sa...

Nämen, vad spännande! Nu måste jag in och kika på google maps!

SigridfraEnget sa...

Va kul! Där borde man ha varit...

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Ser det har blitt høststemning på headingen din nå!
Likte landemerket ditt! Ha fine dager ;:OD)